Kapitola IX
Přeprava osob s omezenou schopností pohybu a orientace
126. Osoby s omezenou schopností pohybu a orientace jsou cestující, pro
něž je obtížné používat železniční dopravu a související infrastrukturu
v důsledku zdravotního postižení, věku nebo jiného faktoru (16). Do této
kategorie nepatří osoby, které jsou zcela zřejmě pod vlivem alkoholu nebo
drog.
127. Osoby s omezenou schopností pohybu a orientace mají právo využívat
služeb ČD způsobem srovnatelným s ostatními občany za podmínek
uvedených v SPPO.
128. Pokud jsou ve vozech ČD vyhrazena a označena místa pro osoby
s omezenou schopností pohybu a orientace, mají takoví cestující přednostní
právo na obsazení těchto míst. V případě potřeby je nutno nárok na jejich
obsazení prokázat příslušným průkazem.
129. Přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace, které
nevyžadují žádnou pomoc od zaměstnanců ČD při nástupu, výstupu a
přestupu do vlaku, není nutné předem objednávat.
130. Pokud cestující požaduje od zaměstnanců ČD pomoc při nástupu,
výstupu a přestupu do vlaku, je povinen o takovou pomoc požádat nejpozději
24 hodin před odjezdem vlaku z nástupní stanice cestujícího u pokladní
přepážky ČD nebo na kontaktním centru ČD.
131. V neobsazených stanicích jsou cestující informováni na vývěsce, jakým
způsobem si mohou objednat přepravu a v které nejbližší stanici mohou
požádat o pomoc při nástupu, výstupu a přestupu do vlaku. Tyto informace
jsou dostupné i na www.cd.cz a kontaktním centru ČD, tel. 840 112 113.
Za zajištění přepravy a pomoci při nástupu, výstupu a přestupu osob
s omezenou schopností pohybu a orientace neúčtují ČD žádné poplatky.
Cestující na ortopedickém vozíku (dále jen vozíku)
132. Ve vlacích ČD lze cestovat pouze s vozíkem, který je opatřen funkční
ruční brzdou k jeho bezpečnému zajištění během přepravy.
133. Cestující na vozíku mohou k přepravě ve vlacích ČD využít:
· vozy přizpůsobené přepravě cestujících na vozíku,
· vozy umožňující bezpečný nástup, výstup a přepravu,
· služební vozy.
Bližší informace o zařazení vozů umožňujících přepravu cestujících na
vozíku jsou zveřejněny v platném železničním jízdním řádu včetně
elektronického jízdního řádu IDOS a na vyžádání je sdělí zaměstnanci ČD
v železničních stanicích nebo na kontaktním centru ČD, tel 840 112 113.
134. Požadavek na použití vozidlové zvedací plošiny nebo přepravu ve
služebním voze vybaveném zvedací plošinou ve vlacích, ve kterých je
pravidelně zařazen, oznámí cestující ČD nejpozději 24 hodin před
pravidelným odjezdem vlaku z výchozí stanice nebo pohraniční přechodové
stanice. Obsluhu vozidlové zvedací plošiny při nástupu, výstupu a přestupu
do vlaku zajišťují výhradně zaměstnanci ČD.
Požadavek na přepravu ve služebním nebo jiném voze vhodném pro
přepravu cestujících na vozíku bez vozidlové zvedací plošiny ve vlacích, ve
kterých je pravidelně řazen, oznámí cestující ČD nejpozději 24 hodin před
pravidelným odjezdem vlaku z výchozí stanice nebo pohraniční přechodové
stanice. Přeprava v tomto typu vozu si zpravidla vyžaduje použití mobilní
zvedací plošiny ve stanicích, které jsou jí vybaveny.
135. Objednávku zařazení vozu se zvedací plošinou příp. vozu vhodného
pro přepravu cestujících na vozíku do vlaku ČD, ve kterém tento vůz není
pravidelně řazen, nebo požadavek na jeho výměnu za vůz se zvedací
plošinou lze uplatnit osobně u pokladní přepážky ČD, na kontaktním centru
ČD, tel. 840 112 113, nebo prostřednictvím objednávky na www.cd.cz, a to
nejpozději 48 hodin před uskutečněním přepravy. V objednávce je nutno
uvést: jméno, příjmení a adresu cestujícího, číslo jeho průkazu ZTP/P (ZTP),
datum odjezdu a číslo vlaku (eventuelně náhradní termín), způsob
vyrozumění o vyřízení objednávky (telefon či jiné spojení), případně telefonní
spojení po dobu vlastní přepravy.
Přijetím objednávky se ČD zavazují k jejímu posouzení, přijetí objednávky
nezakládá právo cestujícího na přepravu ve zvoleném vlaku. Umožnění nebo
odmítnutí přepravy sdělí ČD žadateli do 5 dnů po přijetí objednávky nebo
nejpozději 2 dny před plánovanou přepravou. Pokud bude přeprava
umožněna, nahlásí se cestující na vozíku alespoň 30 minut před pravidelným
odjezdem vlaku v nástupní stanici a to na pracovišti nebo u zaměstnance
ČD, které mu byly oznámeny s rozhodnutím o povolení přepravy.
136. Informace o stanicích, jejichž technická vybavenost a přístupnost
umožňuje cestujícím na vozíku nástup, výstup a přestup do vlaku, jsou
zveřejněny v platném železničním jízdním řádu, v Seznamu stanic
s rozsahem odbavení a služeb v elektronickém jízdním řádu IDOS a na
vyžádání je sdělí zaměstnanci ČD v železničních stanicích nebo na
kontaktním centru ČD.
137. Požadavek na použití mobilní zvedací plošiny ve stanicích, které jí jsou
vybaveny, musí cestující ČD oznámit alespoň 24 hodin před odjezdem.
Obsluhu mobilní zvedací plošiny při nástupu, výstupu a přestupu do vlaku
cestujících na vozíku zajišťuje obsluha pověřená vlastníkem této plošiny.
138. ČD mohou přepravu cestujícího na vozíku odmítnout (v tomto případě
se rozumí též vystavení jízdních a rezervačních dokladů) pouze pokud:
· nelze tuto službu ve zvoleném vlaku nebo spoji realizovat a není
technologicky možné do takového vlaku nebo spoje zařadit vůz,
umožňující přepravu cestujících na vozíku,
· je v požadovaném spoji již vyčerpána kapacita míst pro přepravu
cestujících na vozíku a kapacitu nelze dodatečně zvýšit,
· nelze cestujícího na vozíku bezpečně dopravit na nástupiště k vlaku
v závislosti na technické vybavenosti a přístupnosti stanice,
· cestující na vozíku nedodržel lhůty pro nahlášení své přepravy, pokud
jsou předepsány.
ČD jsou povinny na požádání písemně informovat cestujícího na vozíku o
důvodech odmítnutí přepravy do 5 pracovních dnů od odmítnutí přepravy
16 Příčiny mohou být dlouhodobé nebo dočasné a mohou být viditelné nebo skryté
ČD SPPO – Změna č. 13 - Účinnost od 07. 03. 2010
Související předpisy upravující dopravu:
Zákon o silniční dopravě č.111/1994 Sb.
Zákon č. 266/1994 Sb. o dráhách